تردد خودروهای فرسوده بهویژه ناوگان حمل و نقل همگانی فرسوده در سطح شهرها و جادهها نقش موثری در آلودگی هوا و رخ دادن تصادفات جادهای دارااست. گرچه در قانون راهکارها و ملاکهایی برای انتخاب سن فرسودگی و اسقاط خودروها وجود دارد ولی یک متخصص میگوید: لازم است تلفیقی از شاخصها مبنای گزینش فرسودگی خودروها قرار گیرند.
قانون هوای تمیز با مقصود اساسی کاهش آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶ به ثبت مجلس رسید و از سوی مدیریت جمهوری برای اعمال ارسال شد. این ضابطه در پوسته ۳۴ ماده برای ۲۱ دستگاه اجرایی متعدد تکالیفی را انتخاب کرد. یکیاز راهکارهایی کهاین ضابطه برای در دست گرفتن آلودگی هوای ناشی از وسایل نقلیه فرسوده معلوم کرده بود اسقاط و از منزلت بیرون کردن خودروهای فرسوده بعداز وصال به «سن فرسودگی» بود البته آئینطومار اجرایی این ماده اصلی در رابطه سن فرسودگی اشکال وسایل نقلیه در تیر ماه سال ۹۹ بر طبق استعلام دیوان عدل و داد اداری از شورای پاسبان ابطال شد.
قانون کهن ماده ۸ ضابطه هوای منزه که تصویب شده سال ۹۷ بود، مالکان وسایل نقلیه موتوری اعم از مدل، نصفهسنگین، سنگین و موتورسیکلت را موظف کرده بود که وسایل نقلیه خویش را بعداز وصال به «سن فرسودگی» از مقام بیرون نمایند ولی حدود دو سال پیش، در ادامه گلایه شخصی که بایستی براساس این آئینطومار خودروی تویوتا لندکروز ۲۰ ساله خویش را اسقاط می کرد، آئینطومار ماده ۸ ضابطه هوای منزه مبتنی بر استعلام دیوان عدل و داد اداری از شورای پاسبان ابطال شد.
در آیین نامه قدیم ماده ۸ ضابطه هوای تمیز ملاک اسقاط خودروها، «سن فرسودگی خودرو» بود درحالیکه در دینطومار تازه این ماده از ضابطه هوای منزه - ملاک اسقاط گونه های خودروها «معاینه فنی» میباشد. دراین آئینطومار تازه دو نوع سن مرز فرسودگی و سن فرسودگی برای اشکال وسایل نقلیه تمجید گردیدهاست و بهاینترتیب وقتیکه وسیله نقلیه به سن مرز فرسودگی میرسد مستلزم نگهداری و تعمیرات بیشتر میباشد و می بایست تعداد دفعات معاینه فنی هر ساله آن و دلایل سالیانه مربوطه ارتقا یابد. در آئینطومار نو سن مرز فرسودگی نسبت به سن فرسودگی خودرو در دینطومار قبل کمتر ولی تعداد دفعات معاینه فنی ارتقا پیدا کرده و برای اتوبوسهای برون شهری، سه رتبه در سال یعنی هر چهار ماه یک توشه رقم خورده میباشد.
براساس آیین نامه جدید ماده ۸ ضابطه هوای تمیز - که ماه قبلی مصوب میباشد - وزارت مرز و بوم ملزم به تشدید محاسبه بر تلاش مرکز ها معاینه فنی کلانشهرها میباشد که شیوه نامه روش تشدید ارزیابی، کاسه سه ماه بعداز ابلاغ این دینطومار به وسیله وزارت مرزوبوم و با همیاری سازمان حفاظت اطراف زیست تهیه و تنظیم و ابلاغ میگردد همینطور وزارت مرز و بوم و نیروی انتظامی ایران موظفند سازوکار ما یحتاج را از روش سامانه یکدست معاینه فنی مرزوبوم بهنحوی مهیا نمایند که بعد از اعمال امتحانهای برخط معاینه فنی، فیض فرآیند امتحان وسیله نقلیه مشمول غیر فرسوده، سن مرز فرسودگی، وسیله نقلیه فرسوده و تعداد دفعات پی درپی مردودی وسیله نقلیه در سامانه و برگ معاینه فنی مرتبط با صاحب وسیله نقلیه درج خواهد شد
مشاهده پست مشابه : این خانم 6 میلیاردی چه ارتباطی با بابک دارد؟ (+عکس)